JAK ZDAĆ EGZAMIN NA PRAWO JAZDY ...

JAK ZDAĆ EGZAMIN NA PRAWO JAZDY ...

DALEJ

          Pierwszą czynnością, jaką będziemy musieli wykonać na placu manewrowym, jest zaprezentowanie umiejętności sprawdzenia poszczególnych elementów odpowiadających za stan techniczny pojazdu. Zostały one podzielone na dwie grupy, z których wylosujemy tylko po jednym elemencie.​​​​​​

                                            Grupa 1
- poziom oleju w silniku
- poziom płynu chłodzącego
- poziom płynu hamulcowego
- obecność płynu w spryskiwaczach
- działanie sygnału dźwiękowego
                                           

                                            Grupa 2

- działanie świateł pozycyjnych/postojowych
- działanie świateł mijania
- działanie świateł drogowych
- działanie świateł hamowania „STOP”
- działanie świateł cofania
- działanie świateł kierunkowskazów
- działanie świateł awaryjnych
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych

          Jeżeli z pierwszej grupy wylosujemy olej silnikowy, płyn chłodzący lub płyn hamulcowy, będziemy musieli otworzyć pokrywę silnika oraz co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów. Jeśli jednak trafimy na płyn w spryskiwaczach, wystarczy pokazać, gdzie znajduje się zbiornik oraz stwierdzić w nim obecność płynu. Najłatwiejszym elementem z tej grupy jest sprawdzenie działania sygnału dźwiękowego. Wystarczy przycisnąć odpowiednie miejsce na kierownicy, a po usłyszeniu dźwięku potwierdzić jego działanie.
        Druga grupa elementów, spośród których także wylosujemy tylko jeden do sprawdzenia, zawiera osiem świateł, które należą do obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Podczas tej części egzaminu należy włączyć odpowiednie światło oraz sprawdzić jego działanie.
str. 8

str.8

ZADANIA EGZAMINACYJNE NA PLACU MANEWROWYM

ZADANIE NR 1: Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

       Na wykonanie tej części zadania nr 1 przeznaczono 5 minut, pamiętajmy jednak, że możemy popełnić jeden błąd w każdym zadaniu egzaminacyjnym, więc jeżeli nieprawidłowo wykonamy powyższe czynności lub upłynie przeznaczony na nie czas, będziemy mieli jeszcze szansę , aby się poprawić w drugiej próbie.

    Pamiętajmy, że poszczególne wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego mogą podczas egzaminowania korzystać z różnych pojazdów, dlatego rolą instruktora na kursie nauki jazdy jest zaprezentowanie kursantom, w jaki sposób wykonywać czynności związane z tym zadaniem. Każdy pojazd może posiadać różne rozmieszczenie elementów pod pokrywą silnika oraz przełączników potrzebnych do włączania świateł. Jeżeli nie jesteśmy do końca pewni, czy poradzimy sobie z tym zadaniem, zawsze możemy poszukać informacji na temat danego pojazdu w Internecie, gdzie z całą pewnością znajdziemy film instruktażowy zamieszczony przez któryś z ośrodków szkolenia kierowców.

        Następnie przystępujemy do czynności związanych z przygotowaniem się do jazdy. Zanim zakończymy zadanie nr 1, musimy prawidłowo ustawić fotel, lusterka, zagłówek oraz zapiąć pasy bezpieczeństwa. Ponadto zanim ruszymy, powinniśmy upewnić się, czy drzwi pojazdu są zamknięte. Warto w tej sytuacji spojrzeć, czy nie świeci się żadna czerwona kontrolka na desce rozdzielczej.

        Fotel kierowcy należy ustawić tak, aby pozwalał na swobodne posługiwanie się elementami sterowania pojazdem. Zbyt bliskie przysunięcie go do przodu może spowodować utrudnienia w posługiwaniu się pedałami, natomiast za mała przestrzeń między ciałem kierowcy a kierownicą z całą pewnością nie wpłynie korzystnie na sterowanie pojazdem. Najlepszym sposobem na zajęcie prawidłowej pozycji jest sprawdzanie odległości poprzez wciskanie do końca pedału sprzęgła. Ruch nogi powinien być swobodny. Pamiętajmy, że tym właśnie pedałem wykonujemy najdłuższy ruch. Dlatego jeżeli dostosujemy nasze ustawienie do niego, z operowaniem innymi pedałami nie powinniśmy mieć większego problemu. Po wciśnięciu go musimy być w stanie trzymać piętę na podłodze, a lewa noga powinna nadal być lekko zgięta w kolanie w taki sposób, aby ten ruch nie powodował wyprostowania stopy wzdłuż kości piszczelowej. Gdyby noga była wyprostowana podczas wypadku, mogłoby to spowodować jej nienaturalne wygięcie w przeciwnym kierunku. Wysokość fotela powinniśmy ustawić w taki sposób, aby między naszą głową a sufitem zmieściła się co najmniej zaciśnięta pięść.

        Wiele pojazdów posiada możliwość regulacji położenia kierownicy w dwóch płaszczyznach, co na pewno ułatwi dobranie odpowiedniej pozycji. Po ustaleniu pozycji za kierownicą powinniśmy być w stanie, przylegając plecami do oparcia fotela, dosięgać nadgarstkiem wyprostowanej ręki do kierownicy. Zagłówek z kolei powinien być ustawiony blisko za głową, na jej wysokości. Dopiero na tym etapie przystępujemy do ustawienia lusterek.

      Widok w lusterkach zewnętrznych powinien obejmować bok pojazdu oraz obszar przestrzeni za pojazdem. Jednak pamiętajmy, że bardzo ważne jest, aby widoczny bok pojazdu zajmował bardzo małą część lusterka oraz żeby nie skierować go zbyt mocno w dół, ponieważ utrudniłoby to obserwację pojazdów znajdujących się nieco dalej za nami. Lusterko wewnętrzne z kolei należy ustawić w taki sposób, aby przez tylną szybę widać było w nim jak największą część obszaru za pojazdem. Tylko prawidłowo ustawione lusterka pozwolą nam kontrolować otoczenie pojazdu zarówno na placu manewrowym, jak i w ruchu drogowym.

      Jeżeli wykonamy już wszystkie powyższe czynności, możemy przystąpić do zadania nr 2. Pamiętajmy jednak, że gdybyśmy zapomnieli zapiąć pasy bezpieczeństwa lub nie zauważyli, że drzwi pojazdu są niedomknięte, będzie oznaczało to błąd w zadaniu nr 1. Kiedy usłyszymy od egzaminatora pytanie, czy jesteśmy gotowi do jazdy, należy jeszcze raz sprawdzić, czy nie świeci się żadna czerwona kontrolka na desce rozdzielczej, w szczególności sygnalizująca niezapięcie pasów lub niedomknięcie drzwi.

        Pierwszą czynnością, jaką będziemy musieli wykonać na placu manewrowym, jest zaprezentowanie umiejętności sprawdzenia poszczególnych elementów odpowiadających za stan techniczny pojazdu. Zostały one podzielone na dwie grupy, z których wylosujemy tylko po jednym elemencie.